Heilauttamalla ohi

Vuosi 2016 hävisi niin nopeasti kuin alkoikin. Neljä kovaa kohtaa vuoteen mahtui: maakuntauudistus, hankintalain valmistelu, KHO-päätös ja Timo Kietäväisen irtiotto.

Tammikuussa saimme tilaisuuden vierailla Tampereella tapaamassa isojen kuntayhtiöiden johtoa. Tällaiset suorat kontaktit ovat kullan arvoisia ymmärtää isojen yhtiöiden tarpeita ja tulla muutenkin tutuksi. Loppukuussa oli toiseen kertaan vuorossa hyvät arviot saanut ICT-asiakaspäivä. Tapahtuma kuuluu nyt vakiotilaisuuksiimme. Helmikuussa osallistuimme FCG:n megatilaisuuteen - Rafoon, jossa on erinomainen tilaisuus verkottua kuntapäättäjien ja yritysten edustajien kanssa.

Tiimimme vahvistui kevään aikana kahdella uudella asiantuntijalla neljääntoista. Essi Muukka ja Tom Wikgren tulivat kaupalliselta puolelta tuomaan meille siellä hankkimaansa hankintaosaamista.

Timo meni, Timo tuli. Timo Kietäväinen, Kuntahankintojen priimusmoottori, aloitti Kevan toimitusjohtajana toukokuussa. Huhtikuussa juhlimme Timon läksiäisiä hallituksen ja tiimin kanssa. Timon toive öljyn treidaamisesta Kuntahankintojen omalla tankkerilla kulminoitui maalaukseen Timo-nimisestä laivasta seilaamassa täyttä faarttia kohti Suurkirkkoa. Suurenmoinen kiitos sinulle Timo, Kietsu, kannustuksesta ja visionäärisyydestäsi näiden vuosien aikana. Tarjouksestasi en voinut kieltäytyä. Timon tilalle hallituksen puheenjohtajaksi saimme Timo Leivon, Kuntaliiton talous- ja hallintojohtajan. Mieluinen jatkumo ja sparraaja yritys- ja Kuntaliitto-taustalla.

Keskiössä asiakkaat

Alussa olisi voinut vannoa, etteivät sote-hankinnat meille epätyypillisinä yhteishankintakohteina sovellu. Asiakasrajapinta on herkkä ja hankalasti hoidettavissa Kolmannelta linjalta. Pilotteina toteutettujen asumispalvelukilpailutusten viereen tulivat silti SIB-vaikuttavuusinvestoinnit sekä Tajua Mut -varhaisen välittämisen järjestelmä syrjäytymisen ehkäisyyn kumpikin Sitran aloitteesta. SYKE:n kanssa kurkotimme pilviin ja kilpailutimme puitesopimuksen aurinkosähkövoiman hyödyntämiseksi osana Pariisin ilmastosopimusta. ODA-omahoitokonseptissa yhdessä Espoon vetämän hankkeen kanssa toteutimme hallituksen kärkihanketta. Eli ei pidä sanoa koskaan ei koskaan, kun nyt katsoo sote-kilpailutustemme 20 kohdan listaa.
 
Vuosi pullisteli asiakastapaamisia. Toimistomme sijaitsee pelipaikoilla. Kuntatalossa ja Helsingissä pidetään paljon tilaisuuksia, joihin meidän ehdottamat asiakastapaamiset hyvin istuvat. Silti jalkaudumme mielellämme myös Kehä III:n ulkopuolelle. Face-to-face -kohtaamisilla on suuri merkitys, eikä niitä Skype voi koskaan sivuuttaa.
 
On valtavan tärkeää, että asiantuntijamme ja viestintämme tavoittavat nykyiset kuin uudetkin asiakkaat. CRM on kaiken a ja o. Sen kanssa ahersimme vuoden mittaan reippaasti lopputuloksena suuri määrä kontaktitietoja ryhdikkäästi järjestettyinä pitkien Excel-listojen sijaan. Realiteetti on kuitenkin se, että aamupäivän tieto voi olla historiaa iltapäivällä. Eli laadun ja määrän on oltava kohdillaan koko ajan. Se on mille tahansa yritykselle aina jatkuva haaste.

Uusia näkökulmia

Hankintalaista lausuimme heinäkuussa. Karsastimme uutta valvontaelintä. Hankintojen pilkkomatta jättämisperusteluiden kanssa totesimme voivamme elää. Itse asiassa ei kovin suuri muutos nykymalliimme. ESPD-lomakkeisto aiheutti kaikille hankintayksiköille pään vaivaa ja siksi kokosimme työryhmän turvaamaan tiedonkulkua ja oikeellisuutta. Jo kolmas kokonaisuudistus ja taas huomio juridiikassa. Eihän hankinta saa olla pelkästään juridiikkaa, huokaisen jälleen.

Toimistomme tilat kävivät ahtaiksi väistötiloissa. Lokakuussa reilun vuoden mittaisen evakkoretkemme jälkeen muutimme omistajamme remontoimiin uusiin tiloihin. Valoa ja hillittyä tyylikkyyttä olivat FCG:n arkkitehdit meille mahdollistaneet. Pienet tuparitkin järjestimme.

Terveydenhuollon tarvikesopimus kaatui KHO:ssa marraskuussa. Ennakoiden myös tulevaa hankintalakia tarkistimme asiakasmääritelmäämme ja volyymien ilmoittamistapaa tarjouspyynnöissä. KHO-päätös kolahti meihin kaikkiin yhteishankintayhtiöhin ja myös asiakkaisiin. Viisas tilaaja sitoutuu jo kilpailutusvaiheessa tulevaan puitesopimukseen ja saa kaikki herkut. Toki puitejärjestelyissä sallitaan aina tietty asiakasmäärän kasvu sopimuskaudellakin. Kiitos KHO!  Huomasimme, että asiakkaat alkoivat innokkaammin sitoutua kilpailutuksiin jo valmisteluvaiheessa. Ei siinä siten hullummin käynytkään.

Maakuntien hankintakumppani

Omistajamme Kuntaliitto ja oma hallituksemme totesivat sote/maakuntavalmistelun aikana, ettei kuntakentän yhteistä hankintavolyymia saa hajottaa perustamalla maakunnille kokonaan uusi yhteishankintayksikkö. Kaikenlaiset duubiot siitä, kenen laariin hankintaa ollaan ohjaamassa, alkoivat liikkua. Mitähän tulevaan Hansel-lakiin aiotaan kirjoittaa? Saimme kuitenkin jalan oven väliin ja jäsenyyden Hansel Oy:n vetämässä työryhmässä. Vuoden 2017 tarinaa kirjoittaessani, kerron sitten, miten tämä jännitysnäytelmä päättyi.

Maakuntien hankinnat kiinnostavat laajemminkin. Siksi Kuntahankintojenkin on toimittava proaktiivisesti pitäen hyvää huolta kuntaorganisaatioiden hankinnoista sekä turvaamalla myös yhteistyö maakuntien hankintakumppanina. Yhtiön toimitusjohtajana haluan olla optimistinen, ettei se luottamus, joka on saatu aikaan, häviä asiakkaidemme viranhaltijoiden siirtyessä uusiin tehtäviin maakunnissa. Samoin haluan, että palvelumme ovat hyödynnettävissä välivaiheen järjestelyissä turvaten maakuntien toiminnan käynnistämisen häiriöttömyyden.

Vuoden 2016 yhteenlaskettu asiakasostojen arvo oli noin 400 miljoonaa euroa, asiakkaita oli noin 1 500 ja asiakastyytyväisyys 4 asteikolla 1-5. Näistä luvuista on mukava suunnata jo alkaneisiin vuoden 2017 koitoksiin.

Raili Hilakari
toimitusjohtaja
KL-Kuntahankinnat Oy

Jaa sosiaalisessa mediassa
TwitterLinkedInFacebookWhatsapp